onsdag 30 januari 2013

Lappuggla i Lappfors!

 
Äntligen en Lappuggla! Jag har under alla mina år som fågelskådare länge önskat få se en lappuggla och detta år när jag valt att satsa mera på fågelskådandet var jag beredd att köra mycket långt för att få se den. Igår tisdag vid middagstiden hände dock det otroliga. Som tusentals gånger förr kom jag körande från Lappfors mot Huvudsjön och som vanligt spejade jag vid Evasbacken utöver åkrarna vid Storkärret och Stormossen. Här har jag tidigare sett både det ena och andra i djurväg under de senaste fem åren. Allt från stora älgtjurar, vitsvanshjortar, harar, rävar och fåglar så som duvhök, ormvråk, tranor och orrar samt slaguggla. Och nu på tisdag 29.1 kl. 12.13 satt plötsligt lappugglan där, nästan precis där jag fantiserat att den kunde sitta. I en mycket liten björk satt ugglan och spanade efter sork på åkern. Jag hann titta på ugglan med handkikare i ca 10 minuter, innan jag bestämde mig för att ta fram tubkikaren. Då jag äntligen fick upp tubkikaren stack ugglan iväg. Jag sökte säkert två timmar i närområdet, men jag kunde tyvärr inte hitta lappugglan på nytt någonstans. Lappugglan kan nu under vintern vara rätt stationär och jag hoppas att den skall dyka upp på nytt i samma område. Lappugglan är ju en mycket mäktig fågel och då den dessutom är dagaktiv och rätt orädd är den en mycket omtyckt fotomodell för naturfotografer. Bilden på lappugglan är fotograferad på en annan plats av kompisen Benny West från Ytteresse. Naturen bjuder på överraskningar, fågelart nummer 228 på min lista, lappuggla är avklarad och dessutom på hemmaplan. Fantastiskt!

1 kommentar:

  1. Oj vilken upplevelse!! Får "frusipickona"
    Mariann

    SvaraRadera