fredag 18 januari 2013

Två lodjur i Skrattlass!!

För tredje gången denna vecka fick jag idag fara ut och kontrollera misstänkta rovdjursspår. Eftersom det var den egna jaktkamraten med tiotals år av jakterfarenhet som sett spåren visste jag direkt att nu är det på riktigt. Och mycket riktigt var det lodjur som varit i farten. Vid vägen, där jag såg spåren först, såg det ut som ett lodjur, men eftersom jag visste att lodjuren kan gå efter varandra i exakt samma spår bakspårade jag ca 400 meter. Jag kunde där konstatera att det är två lodjur. Spåren var ungefär lika stora, ca 8 cm och 10 cm breda, men det är ändå med ganska stor sannolikhet en hona med unge. Hur dessa lodjur plötsligt dyker upp på våra marker är en stor överraskning. Lodjursspåren observerades ca 600 meter öster om Hepovattnet.


Lodjursspåren var ca 10 cm breda


Här skiljer sig spåren så att man kan se att det är två olika lodjur
 

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag var för sent ute och hann inte se spåren, det kom ju snö sen. Känns ändå rätt "häftigt" att ha lodjuren i Skrattlas. Fast de drog väl vidare?
    Mariann

    SvaraRadera