tisdag 25 mars 2014

Stortvätt

Att tvätta kläder utan el och rinnande varmt, vatten är en av de mest jobbiga (och tråkiga) saker man får göra när man bor som jag. Nu har dock hopen med smutskläder vuxit sig så stor att det fanns ingenting annat än att bita ihop och börja på. Tvättandet blir ofta ett helt dagsprogram då man får börja med att värma upp tillräckligt med hett vatten i bastun i flera timmar. När vattnet är varmt häller man upp det i en stor så och sedan tillsätter man bara lite handtvättmedel. Sedan är det bara att börja gnugga med händerna eller röra om med en käpp. För en tid sedan hittade jag på det fantastiska internet en praktisk pryl från Amerika som underlättar handtvättandet. En slags mobil tvättmaskin som ser mest ut som en sugapparat man använder för att rensa och öppna avlopp. Den här ”tvättmaskinen” fungerar faktiskt riktigt bra och det går betydligt lättare att tvätta med den. Det blev inte speciellt billigt att få den hitskickad till Esse från USA, men själva apparaten var inte dyr. Efter några minuters pumpande med den magiska prylen från USA är det dags att skölja kläderna i rent vatten och sedan hänga dem på tork. Två eller tre omgångar kläder kan man tvätta i samma vatten sedan måste man nog byta ut det. Torkandet av kläder är ett projekt i sig, speciellt nu under vintern med minusgrader och den här processen måste jag nog utveckla vidare. Jag tänker skaffa mig en handvevad mangel som skulle pressa det mesta av vattnet ur kläderna. Nu får jag inte kramat ur kläderna tillräckligt med vatten och det tar flera dagar att torka kläderna inomhus. En ställning borde också införskaffas. De senaste dagarna har det dock gått bra att torka kläderna utomhus. Det går nog bra att leva utan en tvättmaskin, men tillsammans med en frys är det de elektriska prylarna som jag saknar allra mest här i skogen.
Med "tvättmaskinen" är det bara att pumpa kläderna rena i vattnet.
En påse handtvättmedel per 5 liter vatten tillsattes.

Mobile hand Washer direkt från USA
 
Vattnet före tvätt.
Så här smutsigt blev vattnet efter två tvättomgångar


1 kommentar:

  1. Min tvättmaskin hoppade nästan till Sverige igår, eftersom jag försökte komma undan med att tvätta flera lakan på samma gång. Jag önskar jag hade ditt tålamod!

    SvaraRadera