måndag 17 mars 2014

Service på Utterleden

Jag har börjat med lite vårservice på Utterleden och till detta hör att serva vindskydden med ved. En uppgift som jag förstås tänkt göra med snöskoter på vintern. Den här vintern har snöskotern haft bra dagar i garaget och inte varit i användning. För att göra så lite skada som möjligt i naturen använder jag därför istället fyrhjulingen. I morse när det var ca 10 minusgrader hade marken frusit så mycket att jag passade på att köra ut lite ved till ett av de vindskydd som ligger längst bort från vägarna, nämligen Gäddsjön. Ut på Gäddsjömossen leder en gammal vinterväg och då mossen är frusen går det att bra köra där. Fyrhjulingen lämnar så lite spår efter sig i naturen att det var t.o.m. svårt att hitta tillbaka i samma spår. Jag körde även över isen på Gäddsjön till vindskyddet. Isen är nog ännu stark, men på vissa ställen håller den inte nära land. Dessutom finns det rejält med stora sprickor och gamla borrhål som blivit mycket stora i isen. I och med att det nu dessutom kommit några enstaka centimeter snö är det mycket svårt att se isens svaga punkter. Man skall därför nog veta vad man håller på med om man nu beger sig ut på isen. Jag skulle också önska att man använder veden sparsamt, för det är en ganska invecklad och dyr process (för Pedersöre kommun) att leverera veden till vissa av de mer avlägsna vindskydden. I övrigt har det redan varit en hel del vandrare igång längs Utterleden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar