fredag 21 mars 2014

Grävling bytte bostad

Grävlingsspår i snö (liknar lite små björnspår).
Idag, fredag fick jag se något rätt ovanligt här vid Huvudsjön, nämligen grävlingsspår i snö. Det finns gott om grävlingar här, men det är sällan de är uppe och springer så länge det är snö på marken. Troligen är det den märkliga vintern som fått grävlingen att röra på sig i ett tidigt skede. Eftersom detta är ett tillfälle som sällan erbjuds, beslöt jag mig för att lägga nästan hela dan på att spåra grävlingen. Man får lära sig otroligt mycket om ett djur genom att spåra det och det här tillfället blev inget undantag. Jag trodde att grävlingen rört på sig en kort sträcka och kommit från ett närliggande gryt, men icke. Väl hemkommen visade det sig att jag spårat grävlingen i 6 kilometer (enligt GPS) och då den hade helt bytt boningsort. Från ett stort, känt grävlingsgryt till ett annat stort gryt nästan 5 km bort i en gammal tjärdal. Däremellan hade den besökt ytterligare 4 andra gryt, varav 3 st. var helt nya för mig. Något matnyttigt, förutom vid min åtel, hade den inte hittat på vägen även om den på några ställen försökt krafsa upp marken. Grävlingen var otroligt skicklig på att orientera sig i markerna och tog hela tiden kortaste vägen mellan gryten, den följde väldigt mycket vattendrag både Huvudsjöbäcken och mindre dragdiken. Ibland gick den också på isen på ett dike. På basen av observationerna var det nog frågan om hane som är på friarstråt och söker efter honor. Parningstiden för grävlingen inleds redan i mars. Möjligen är det min grävling och gamla vän, Gunnar som brukar äta upp min fisk från åteln och som jag fått släppa ut tre gånger ur en av mina mårdhundsfällor. Han känns igen på att han har ett gammalt sår på huvudet och så förstås på att han har lagt rejält på hullet efter att ha vräkt i sig en massa skräpfisk från åteln.
Här slutade grävlingsspåren, i Lappfors största grävlingsgryt i en gammal tjärdal
Trafikkaos i Lappfors. Grävlings- och utterspår korsar varandra på ett dike.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar