måndag 3 september 2012

Fiskekurs i fyra dagar

Lycka är en öring på fluga.
Torsdag till söndag förra veckan höll jag en fyra dagar lång intensivkurs i sportfiske åt några vildmarksguidestuderande från yrkeshögskolan Axxell i södra Finland. I kursen deltog 7 studerande samt en lärare. Som basläger för kursen fungerade Kiisk byahem, där vi höll teorilektioner, övade kastteknik och band fiskeflugor. Det är nu tredje gången jag håller denna typ av kurs åt VIGU som utbildningen oftast kallas. Senast höll jag kursen för två år sedan. Kursen inleddes på torsdag med teori om fisketillstånd och fiskeregler, därefter övergick vi raskt till att gå igenom grunderna i flugfiske som var huvudmålet med kursen. Efter en kort introduktion började alla öva kastteknik med flugspö på gården vid byahemmet. Ingen av deltagarna hade tidigare flugfiskat och med tanke på detta lärde man sig snabbt en någorlunda kastteknik. Efter en sen middag lärde vi oss därefter binda en klassisk våtfluga, nämligen Red Tag. En fluga som kan användas till allt och alla fiskarter. Kvällen avslutades med praktiskt fiske vid Hjulfors då vi även passade på att lägga ut 10 kräftburar. Att fiska i praktiken vid en fors med träd och buskage som hinder visade sig vara betydligt svårare för deltagarna. Till slut lyckades man dock landa en och annan löja samt en mindre öring som givetvis återutsattes med varsam hand.

Vid Hjulforsen fick vi flera fina abborrar.
Fredagmorgon var vi tillbaka vid Hjulforsen för mera flugfiske och lite spinnfiske i forsens nedre del. Kräftburarna togs upp med mycket magert resultat, endast en signalkräfta hade gjort misstaget att gå in i mjärden. Lyckligtvis hade jag förberett kursen lite och sumpat ett tiotal kräftor i en annan mjärde. Flugfisket gav fortsättningsvis dåligt resultat och ingen större ädelfisk landades. Däremot fick gänget en del abborre på drag, både under forsen och även mitt i forsen. En riktigt fin abborre på dryga halvkilot landades också. Efter Hjulforsen återvände vi till byahemmet för en sen lunch och därefter igen ut och fiska. Efter lite otur med fisket så här långt bestämde jag mig för ett säkert kort för att alla skulle åtminstone få någon fisk. Forsnacken vid Sävistråka slår aldrig fel och det gjorde den inte denna gång heller. Med två båtar ankrade i forsnacken och med spinnspön i högsta hugg fick vi direkt kontakt med huggvilliga små gäddor s.k. "pedpumpar". På en ganska kort tid hade vi landat närmare 10 små forsgäddor, ett antal abborrar samt en id. Dagens överraskning gav en kilos braxen som högg på ett stort skeddrag mitt i forsen och bjöd upp till en ordentlig fight.

Deltagarna testar på flugbinding
På fredagkväll åkte vi in till Esse för lite matuppköp och passade samtidigt på att besöka Pössforsen. Forsen blev dock en liten besvikelse och endast läraren lyckades landa en mindre harr på fluga i forsens huvudfåra. Det är nu så mycket vatten i Esse å att de flesta inte tog sig över de små sidofårorna till huvudfåran trots att man hade vadarstövlar. Detta torde ha bidragit till det magra resultatet. Vid Pössforsen hann det bli mörkt innan vi avslutade fisket och väl tillbaka vid Kiisk orkade några deltagare ännu bada bastu efter en intensiv dag.

Lördagmorgon och förmiddag ägnades åt flugbindning och lite teori. Vi band bland annat två klassiska mönster. En torrfluga med namnet Europa 12 som efterliknar en fullvuxen nattslända samt en grön nymf som liknar en nattsländelarv. Flugbindningen var ett uppskattat inslag och deltagarna blev på kort tid mycket duktiga på konsten att binda flugor. Lördageftermiddag lämnade jag gänget ensamt eftersom jag skulle på ett bröllop i Jakobstad. Vi hade redan kommit överens om att man då skulle åka till Lestijoki för att fiska. Gruppen fiskade flera timmar kring Raivio bro i övre delen av Lestijoki. Man lyckades också landa en ca kilos regnbågsöring på spinnare, men i övrigt var det mycket dåligt fiske också här. Även i Lestijoki torde det höga vattenståndet ha bidragit till det svaga resultatet. Gruppen hade dock uppskattat Lestijoki och tyckte det var ett mycket fint ställe.

Söndagen ägnades sedan åt mete och spinnfiske vid Esse å kring Bockabron. Inga större fångster att rapportera om. De två damerna som metade i min båt och fick lite goda råd och assistans fick också mest fisk i form av små mört, björknor, braxnar och abborrar. En lite större braxen strax under ett kilo kunde de också landa. På eftermiddagen kring tvåtiden var det så dags att avsluta kursen och deltagarna vände av hemåt mot Vasa och Helsingforstrakten. En mycket intensiv, men samtidigt mycket givande kurs för mig som dragare med trevliga och motiverade deltagare. Fisket kunde ha gått bättre, men det är inte alla gånger så lätt att guida nybörjare till storfångster. Kvar i minnet finns ännu den gigantiska öring på över 2 kilo som fångades vid Hjulforsen för 4 år sedan på motsvarande kurs av en studerande. Men man kan förstås inte kräva att detta skall upprepas varje år.