söndag 9 september 2012

Skolelever på paddlingsutflykt


Skolelever på väg nerför Esakosk
Den gångna veckan har jag haft tre olika grupper inom loppet av tre dagar. På tisdag paddlade en grupp på 8 elever sträckan mellan Kiisk och Lappfors och på onsdag fortsatte följande grupp på 14 elever från Lappfors till Finnholm. Nästa skolklass på 14 elever och två lärare fortsatte sedan färden på torsdag från Finnholm kraftverk ner till Värnum kraftverk. Alla turer förflöt utan problem eller haverier och eleverna tycktes trivas bra. Vädret gynnade oss även om det stundtals blåste rätt hård motvind. Speciellt omtyckt var förstås sträckan mellan Kiisk och Lappfors som bjuder på 11 små och medelstora forsar och ger eleverna ett lagom tufft äventyr.

På väg mot Staraholmarna nedströms Finnhol kraftverk
Paddlingarna har inte räckt mycket mer än två timmar åt gången, men för mig som guide kräver dock paddlingarna betydligt mera tid. Kanoterna skall lastas på och av, transporteras och dras, läggas ut och lyftas fram och tillbaka. Paddlor, flytvästar och övrig utrustning skall plockas fram och transporteras. Jag gör allt arbete med transporterna helt själv och jobbet med kanoterna är fysiskt tungt. Ofta kräver en timmes paddling, minst 2-3 timmars förberedelse, vilket inte alltid kunden inser. Den som vill bli vildmarksguide för att jobba med folk, inser heller inte alltid att största delen av tiden jobbar man ensam. Jag trivs dock att jobba ensam och har inget emot att jobba fysiskt hårt. Under de senaste åren har jag dock försökt börja ta det lite lugnare och tar emot hjälp om det finns. I september har jag många bokningar för olika typer av paddlingsturer. Tyvärr är jag så fullbokad med olika typer av uppdrag och arbete att jag har blivit tvungen att tacka nej till flera grupper denna höst. Jag har också bokningar på paddlingsturer långt in i oktober, vilket inte är så vanligt. Hoppas bara att det blir en lång och varm höst så alla paddlingar kan genomföras.
Några speciella observationer har vi inte gjort den gångna veckan. Det är väldigt dåligt med fåglar nu längs ån, men vid Nymosshaga fanns åtminstone ett 60-tal gräsänder på plats. I övrigt har jag sett rätt mycket rovfåglar i farten denna vecka. På villavägen hade en sparvhök slagit en skata och duvhöken har sin vana trogen fortsatt att patrullera och övervaka mina höns som dock hålls trygga inne i sin bur. Inne i Lappfors har flera tornfalkar jagat sork även inne bland husen. Jag har sett flera som suttit på elledningar alldeles i närheten av bostadhusen.

En stor del av min arbetstid jobbar jag ensam. Nuförtiden unnar
man sig t.o.m. en kort kaffepaus i gröngräset en vacker höstdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar