måndag 4 mars 2013

Fjälluggla bongad i Kauhava

Förra veckans sportlov gick till största delen åt till att bygga på huset, men för att inte helt snöa in i min stuga gjorde jag också en kort resa till de stora åkerslätterna mellan Kauhava och Lappo. Orsaken var att en fjälluggla uppehållit sig där några dagar och setts av flera fågelskådare. Jag reserverade en hel dag för detta lilla äventyr i naturen och skrev ut kartor över området för att hitta rätt. Efter ca 1,5 timmes körande på glashala vägar (bl.a. en vådlig krock hade skett i Alahärmä) anlände jag till slätten. Sökte en kort stund efter en stickväg som skulle leda ut till åkrarna från byn Kangas. Till sist hittade jag vägen och kunde parkera bilen. Direkt jag lyfte kikaren såg jag en annan fågelskådare på ca en halvkilometers håll ut på åkerslätten. Han gick omkring med en mäktig fotoutrustning och objektiv. Efter endast ca 5 minuters spanande får jag se den helvita fjällugglan på långt håll i tubkikare. Årets fjärde nya art och livspoäng 229 är avklarad!!! Jag nöjde mig denna gång som en äkta bongare att endast studera fjällugglan ca 10 minuter på långt avstånd. Ugglan syntes dåligt i det helvita landskapet, men man kan ana dess närvaro när den hela tiden stressas av två argsinta gråa kråkor som inte kan låta ugglan vara i fred. Inte heller naturfotografen ger ugglan någon ro. Han går hela tiden efter fjällugglan och försöker få bilder på den. Ett ganska typiskt beteende för s.k. "naturvänner" som skall fotografera fåglar. Nåja, jag tror inte fjällugglan tar skada av att hela tiden uppvaktas av intresserade fotografer. Ugglan befinner ju inte sig på häckningsplatsen och är dessutom känd för att vara rätt tam.
 
Fjällugglan har också tidigare vintrar uppehållit sig på de stora åkerslätterna mellan Kauhava och Lappo, dock inte varje år. I övrigt häckar ju ugglan endast vissa år i Finland och då uteslutande på kalfjället under goda lämmelår.
 
Här en länk till mer fakta om och bilder av fjällugglan.
Här på den stora åkerslätten mellan Kauhava och Lappo fick jag se fjällugglan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar