fredag 21 december 2012

Julhälsningar från Huvudsjön

Förra veckan jobbade vi intensivt med att spika brädfodringen på torpet så att vi fick det mer eller mindre klart nu under början av denna vecka. Tyvärr ådrog jag mig en rejäl förkylning på kuppen och har fått tillbringa större delen av denna vecka inomhus med kontorsjobb. Det är många som frågar och är bekymrad över vad jag gör på vintern (det går ju inte att paddla då, brukar folk säga). Därför berättar jag det här. Jag har bl.a. en inventeringsrapport ogjord, en del bokföring att syssla med och sedan håller jag på med en del översättningar av biologiska inventeringsrapporter. Det är lite tragikomiskt att jag som alltid haft problem med finskan nu sitter och översätter från finska till svenska eller från svenska till finska rätt så komplicerade och invecklade texter med en massa fackord och svåra termer. Jag har dock hunnit skaffa mig ett rätt bra ordförråd när det gäller biologiska termer, och kan namnet på växter och djur både på svenska och finska. Översättningarna är ett mycket bra komplement till min företagsverksamhet som ju annars är lite på sparlåga under december och januari. Så värst intressant är ju jobbet inte, men det ger bra betalt och kan utföras de tider på dygnet då jag själv vill.

Jag har aldrig haft någon semester under sommaren, mer än enstaka dagar då och då. Under julen finns det däremot ofta möjlighet att ta det lite lugnare. Jag är dock en sådan person som har svårt att sitta still och blir mera stressad av att vara sysslolös och ha ledigt än att ha mycket på gång. Jag bifogar några julbilder från torpet och önskar samtidigt en god jul! Återkommer rätt snart med nya uppdateringar om vad som på gång i naturen.


De röda husen vid Huvudsjön passar bra som en julbild i det vintriga landskapet
Min halvtama ekorre har brytit julfriden och dragit skägget av den stackars tomten. Tomten sitter på en grankrans utomhus och ekorren har tagit skägget av vadd till isolering i sitt bo.
Vy från storstugan en vacker vinterdag.

1 kommentar:

  1. God Jul! Vad fint du fått det vid Huvudsjön! H. Farbror med fru.

    SvaraRadera