tisdag 4 november 2014

Tallbitar på besök

Tallbitar äter rönnbär
Jag hade ett väntat och efterlängtat besök här vid Huvudsjön igår. Jag fick nämligen ett nytt s.k. "tomtkryss", d.v.s. en ny fågelart sedd från mitt hus. Det var fem stycken tallbitar som var stationära under dagen och åt hungrigt av rönnbären på tomten. Tallbitarna (vilket konstigt namn) häckar i barrskogen (taigan) i norra Finland och Ryssland och vissa år uppträder de relativt talrikt i våra trakter och äter rönnbär. Detta år då det finns så otroligt mycket rönnbär har man sett tallbitar lite varstans i våra trakter och därför var observationen väntad. Tallbitarna som inte alls är vana att se människor i sin naturliga miljö är också extremt oskygga och orädda när de kommer till bebodda trakter. Förr i tiden kallade man dem också för "dumsnut" eftersom de var väldigt lätta att fånga och komma nära. De här tallbitarna var också extremt oskygga och jag kunde fotografera dem rakt under den lilla rönn de satt i på ca 1,5 meters håll. Då min kamera är så dålig och ljuset är dåligt, blev också bilderna dåliga. Tallbitarna är i storlek  med en trast och hanen har roströd grundfärg medan honan har mera gul färg. Deras läten påminner om domherrens, en svag ödslig vissling som man lätt missar. Det extrema rönnbärsåret har inneburit intressanta fågelobservationer från min tomt. Först var det nästan alla arter av trastarna som åt av rönnbären och nu är det förutom tallbitarna även sidensvansar som tömmer rönnarna på sina bär. Dessutom har också bl.a. bergfinkarna ätit rönnbärsfrön under hösten. En flock storskrakar  dröjer sig också kvar här vid Huvudsjön, igår var de 7 st. Däremot har inga lavskrikor hittat min matning i år, men jag väntar dem ivrigt varje dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar