måndag 20 januari 2014

Tuffa tider vid Huvudsjön

Det är tuffa tider att bo ute vid Huvudsjön för tillfället, det behöver man inte hålla inne med. Den senaste veckan har kvicksilvret sjunkit ner till -20 eller -25 C varje morgon och det är rätt kallt inne i huset också, ca + 10 C på morgonen. Problemet med värmen inomhus är att jag borde hållas hemma mera och elda ännu mera och längre. På grund av jobbet är jag dock tvungen att vara borta rätt mycket. I torsdags var jag på arbete 14 timmar i Lappfjärd (inklusive körtid) och i fredags 11 timmar i Karleby. Detta gör att temperaturen hinner sjunka inomhus lite för mycket. Den stora spisen på 2,5 ton fungerar bra när det gäller att lagra och hålla värmen, men det är svårt att elda så mycket att den skulle klara av att höja temperaturen inomhus till normala temperaturer. Jag har nog en rätt effektiv gasvärmare här också, men eftersom tanken med att bo här ute vid Huvudsjön under hela vintern också var att leva utan el och fossila energikällor så har jag dragit mig för att använda den. Det andra stora problemet just nu är bilen. Eftersom jag inte har tillgång till el så kan jag inte använda bilens motorvärmare (som dessutom tycks ha gått sönder) och kallstarterna är hemska för bilen. Hittills har det gått att starta den, men igår morse gick det inte. I natt har jag gjort så att jag stigit upp två gånger och startat bilen och låtit den gå en stund för att den inte skall kallna för mycket. Så här gjorde vi i armén när vi var på skjutläger i Rovajärvi i februari 1998 när det under två veckors tid var under -30 hela tiden. Bilarna skulle startas var tredje timme under hela dygnet för att hållas funktionsdugliga. Just nu drömmer jag om en Webasto som skulle lösa detta problem.

Klockan är tolv på natten och månljuset lyser över Huvudsjön.
Jag är mycket van med inomhustemperaturer ner mot + 15 eller under och det vållar egentligen inte så stora bekymmer som många kanske kan tro. Det är inte heller så hemskt som många kanske tror att gå på utedasset när det är -20 C. De största problemen upplever jag kanske är tvättandet (av kläder och mig själv) och att jobba vid datorn i kalla utrymmen. Mina fingrar och finmotoriken har en tendens att lida lite när man jobbar i svala rum. Fingrarna blir kalla och styva vid datorn och jag får värma dem emellanåt på spisen för att klara skrivandet.

Om januari varit kall var ju december mycket mild och det var inga som helst problem med kylan här ute vid Huvudsjön. December var dock mycket svår på ett annat sätt eftersom det var så fruktansvärt mörkt under långa molniga dagar. Utan el och med endast ljus och några mindre batteridrivna led-lampor är det svårt att jobba vid datorn och uträtta andra sysslor. En pryl som jag inte klarat mig utan är pannlampan och nästan hela december fick jag använda pannlampa även dagtid när jag jobbade vid datorn. Även mitt på dagen var det mörkare än vad det nu i januari varit under månljusa nätter.


Avsikten med att bo här ute vid Huvudsjön är att testa på att leva ett vinterhalvår här utan el och rinnande vatten. Eftersom jag fortsätter mitt jobb som vanligt är tanken inte att leva utanför samhället och då behöver jag bilen. Jag gör inga anspråk på att leva ett miljövänligare liv än andra utan tanken är helt enkelt att skaffa erfarenheter för livet och eventuellt för någon kommande kurs eller föreläsning. Det är nu sista vintern som jag har möjlighet till detta och det gäller att passa på att leva ut alla konstiga drömmar man haft innan det är för sent. Redan nu kan jag säga att livet här vintertid har gett många nya värdefulla insikter. Det är en sak att läsa om en sak och en annan att leva och prova själv.

2 kommentarer:

  1. Bra gjort. Lycka till, snart får du hjälp av solen.

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig blogg! Och trevligt att det är någon annan också som bor ute i "vildmarken" och överlever. :) Bor själv ute vid havet i en sommarstuga i Socklot och det har blivit en livsstil som är svår att slita sig från trots alla vedermödor det innebär men det är sånt man får ta som en man av naturen. Det har sin charm att vara ett med naturen! Bloggen hamnar absolut i listan med favoriter! Lycka till vid Huvudsjön, våren är nära!

    SvaraRadera