torsdag 9 januari 2014

Ingen jullake men fina fiskar ändå...

Det blev ingen jullake i år. Krokarna vid Angjärv gav ingenting under två veckor, förutom en gädda som dragit ut reven och smitit. Jag försökte efter det med att ha krokar ut längs Esse å under isen, men också där kammade jag noll. Det varma vädret gjorde också att den lilla is som fanns försvann under några dagar före jul. Däremot gav krokarna en fin 4-kilos gädda. Samtidigt passade jag på före julen och ismetade på en skyddad invik i Esse å och fick sammanlagt 3 gäddor samtliga kring 2 kilo. Två av dessa tog jag hem och hade således 8 kilo gädda att äta under julledigheten. Vi åt gädda under tre dagar i rad, men efter det tyckte jag det fick räcka. Lyckligtvis har jag fått den blivande frun att äta gädda med god aptit så att vi fick slut på gäddan till sist.
En fin 4-kilos gädda fick jag på krokarna
På de små sjöarna här i Esse har isen hållit sig kring 10 cm hela december och i början av januari. Det har blivit sammanlagt tre dagar med pilkfiske i sjöarna och med mycket gott resultat. Den tunna blankisen i kombination med varmt väder har gjort att fisken är rejält på hugget. Varje gång har jag kommit hem med fina abborrar i storleksklassen 200-500g. De stora abborrarna har välvilligt huggit på balansare. Det är inte många som tror mig när jag berättar att vi på tre man strax efter julen fick närmare 20 abborrar mellan 400-600 g i en liten sjö här i Lappfors. Jag väljer i detta skede att hålla platsen som en affärshemlighet eftersom det säkert blir flera resor dit....
Två stycken 2-kilos gäddor kom på ismete, ur samma hål dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar