tisdag 23 april 2013

Enen är inte fridlyst

Enriset är inte fridlyst. Här med en massa spindelnät.
En av de mest seglivade och märkligaste sägnerna och felaktiga föreställningarna jag ofta stöter på här i Österbotten när man diskuterar med folk är att enen och enriset skulle vara fridlyst. Detta hör jag överallt där jag rör mig bland folk. Jag får varje år samtal om saken och igår ringde också en stugägare och frågade om han kan hugga bort enriset från sin tomt då han hade den uppfattningen att enriset skulle vara fredat. Men, enriset är och har aldrig varit fridlyst utan man får hugga ner det hur som helst på sin egen mark. Själva enriset har aldrig varit fridlyst i Finland, men däremot var trädformiga enar fridlysta fram till och med 2005 och är så fortfarande på Åland. Pelarformade och enar som växer som träd är mycket sällsynta här i Österbotten så det tycker jag att man fortsättningsvis skall spara som landskapsträd, men fridlysta är de inte. Enris i små mängder i skogen kan man också spara eftersom bl.a. enbär och enris är föda för en del djur däribland tjäder och älg. På många håll är dock enriset inte önskat, detta gäller bland annat i gamla kulturmiljöer där enriset sprider sig snabbt och bidrar till att öppna gamla kulturbygder växer igen. Själv har jag på flera ställen gått hårda strider med det envisa enriset, bland annat längs vandringsleder. Det är ett av de svåraste risen att få bort helt och hållet. De växter som är fridlysta i Finland är mycket sällsynta och förekommer ofta bara på någon enstaka plats. Det gäller ofta orkideér och liknande växter. En komplett lista över fridlysta växter i Finland finns här http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1728&lan=sv.

4 kommentarer:

  1. tjenare,när tror du det börjar gå att fiska öring i hjulfors? :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Det går mycket bra nu redan. Ån är helt isfri och det är lagom högt vattenstånd. Jag tror det finns goda möjligheter att få öring vid Hjulfors nu.

    SvaraRadera
  3. okeej, det är inte för högtvattenstånd då alltså? om man fiskar med fluga.

    SvaraRadera
  4. För tillfället är det inte så högt vattenstånd, men Hjulfors är alltid besvärlig med fluga. Det är svårt att komma ner till djuphöljorna där de stora öringarna står. De stora öringar jag fått och varit med om vid Hjulfors, däribland rekordfisken på 2,6 kg har alla kommit mitt i forsen strax under bron och tagit på wobbler. Med fluga har jag fått bäst med fisk i de små sidogrenarna av ån när det är gott om vatten .

    SvaraRadera