onsdag 13 augusti 2014

På nattskifte

Jag får eller hamnar under sensommaren ibland att jobba nattskifte. Orsaken är att jag då jobbar med att inventera fladdermöss och de är som bekant nattaktiva. Man kan börja inventera fladdermössen tidigast en halvtimme efter solnedgången. I nuläget innebär det att arbetsskiftet börjar ca 22.30 och avslutas vid 3-4 tiden på natten. I år har jag inventeringsuppdrag i Pedersöre, Kronoby, Terjärv och Kalajoki och det innebär ju dessutom att man hamnar att köra ut till alla dessa områdena. Ibland hamnar jag nog att ta en tupplur i bilen, innan jag kan köra hem. Som tur är så är jag min egen chef så det blir inte något problem fast jag sover lite på jobbet. Vid inventeringen använder jag en ultraljudsdetektor som omvandlar fladdermössens ljudfrekvens till hörbart ljud. Då man en gång hör det smattrade ljudet i detektorn är det oftast också relativt lätt att se fladdermössen mot den ljusa himlen. På samtliga inventeringsställen har jag hittat mycket fladdermöss, alla av den vanligaste arten nordisk fladdermus. Man kan också hitta vattenfladdermus, mustachfladdermus och Brandts fladdermus på våra breddgrader, men dessa har jag ännu inte upptäckt.

Förutom att det är tufft att vara vaken på natten skall man inte vara speciellt rädd för mörkret för att syssla med fladdermusinventering. På måndagsnatten kom jag gående i tät, mörk skog när det plötsligt blev ett himla liv i skogen. Det var en flock älgar som sprang iväg och det brakade och knakade överallt. Jag såg aldrig älgarna trots att de torde endast ha varit ca 30 meter från mig, men kunde se spåren efteråt. Man skall nog definitivt inte vara rädd för björnar för att syssla med detta. Samma natt var jag också i Kronoby och när jag kom vid gamla Biskops kvarn, hörde jag ett mycket högt hjärtskärande pipande ljud från Kronoby å. Eftersom jag hört ljudet förr och ljudet kom från en fors i ån hade jag mina aningar. Mycket riktigt i forsen höll familjen utter på med fiske. Eftersom det var beckmörkt så såg uttrarna inte mig till först och jag kom nära på ca 5 meters håll. Men då jag lyste på dem med ficklampa blev det liv och rörelse. Åtminstone mamma utter och två ungar kunde jag se innan de bestämde sig för att söka sig till nya fiskeplatser. Som sagt tufft med nattskifte, men det ger också en hel del intressanta naturupplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar